Tuesday, July 24, 2012

Do We Know How To Manage An Airline?

If you look at the fortunes of Air Mauritius over the past few years you are likely to conclude that we don't. That would be a big mistake though because it has not always been like this. There have been some really smart people who have worked there for many many years and who still do. And who knew what managing an airline -- that includes hedging -- is all about.

Besides there are some incredible Mauritians -- sufficiently high enough in the food chain -- who could turn this baby around and make us all proud. So we need to start sending unambiguous signals that we are putting competence first again.

10 comments:

  1. What about setting a clear vision: averting a 1-star rating on Skytrax (like North Korea's national carrier) at all costs... Or shoot for the 6-star rating! But wait: what's the rating of our Paille en Queue? A bland average/medium middle-ground performer with no unique attribute...

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  2. Interaction with PAX 2 zetwal. Lol! Tro suvan se pasaze ki truv enn ta zetwal ek sa interaksyon la.
    Pena enn kategori: interaction between flying staff... ahem...

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  3. To match the attitude: low-cost or premium, up to the strategist to choose from these world-known benchmarks. Er, do they have one strategist?

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  4. Zoli ti infografik ki fer nu rapel bann bon stratezi Blue Ocean. Ti pu bon desinn enn pu MK.

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  5. Retiring pilot with 36 years of experience says CEO twice declined to meet him. Do we need to be surprised when he was almost sacked via e-mail had he not written back a letter?

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  6. "(...) ce n’est pas normal que deux tiers des pilotes de la compagnie soient des expatriés, dont certains touchent dès leur première année le Top Salary (...) Il faut mieux considérer les Mauriciens car j’ai énormément d’anecdotes de compatriotes qui sont pénalisés par rapport aux expatriés.

    Je n’ai rien contre ces derniers, qui sont d’excellents professionnels, mais nous avons aussi une quarantaine de pilotes mauriciens sur le marché qui sont aussi bien, voire mieux, et plusieurs ont postulé à MK mais travaillent aujourd’hui en Afrique, n’ayant pas été retenus dans leur pays. Dans la région, aucune autre compagnie aérienne, que ce soit Air Austral, Air Seychelles ou Air Madagascar, n’emploie de pilotes expatriés. Et cela, je l’ai dit au Premier ministre (...) ainsi qu’au président (...)"

    This is what is causing a growing unease wherever you pay some attention: local professionals are being systematically sidelined in favour of very generously remunerated expats. And we do have appropriately trained people here - it's just a a question of the top management having guts to stop fantasizing about the supposed power of local ethno-politics when hiring, promoting and giving proper consideration to locals, whatever their background.

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  7. Some more here.

    "Un directeur, il a besoin d’un certain nombre d’années pour faire évoluer la compagnie. En ce moment, il y a M. Viljoen.

    Je voulais le voir au dernier recrutement de pilotes qu’il y a eu parce qu’il recrute des expatriés à tour de bras. J’étais au courant qu’il y avait une quarantaine de Mauriciens (...) qui sont extrêmement bons, qui cherchent du travail et qui ne sont même pas considérés. On recrute à tour de bras des Mexicains, des Espagnols, des gens qui parlent à peine l’anglais, ce qui pose beaucoup de pression sur un commandant alors que les Mauriciens qui sont compétents sont laissés à terre"

    "Il faut mauricianiser la compagnie le plus vite possible (...) Je vous avoue que je n’ai jamais rencontré le directeur exécutif M. Viljoen. Peut-être qu’il fait très bien pour les finances de la compagnie, mais je pense qu’il est impensable qu’en 2014 on ne trouve pas un Mauricien pour occuper ce poste. On ne va pas me faire croire qu’il n’y a pas de Mauricien capable d’occuper ces fonctions. Je vois qu’on est en train de retourner 20 ans en arrière.
    À mon époque j’étais le seul pilote et il n’y avait que des expatriés. Par la suite on a mauricianisé la plupart des postes, maintenant on fait marche arrière et on recommence à recruter des expatriés en série."

    Amen.

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  8. Me trying to understand latest news. Pillay sacked by Suddhoo. Wait a minute wasn't the same two persons CEO and Chairman of the national airline ten years ago? Pillay was also the top guy at STC and MT. Is airline doing better because he is a good manager or does it have a lot to do with the competitive depreciation orchestrated by the central bank?

    Me cannot believe there is nobody else who can take these positions. Lol!

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  9. Brother you have raised some points that require further analysis. Indeed Mr. Megh led companies which were monopolies or near-monopolies. How good a manager are you to leave reserves behind at the STC when government imposed several new taxes on petroleum products? Ditto at a dominant company such as Mauritius Telecom. It is a fact though that there have not been unfavourable comments made about Mr. Megh across the different positions he has occupied. Quite different from some of the catastrophic chairmen we had in the past. Who does not remember the hedging saga at Air Mauritius? I am not talking about a baton murung specialist here.

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  10. Sleeping tiwawa pas content Pillay? Pourquoi? Parce qui Pillay ti contre privatisation MT et aussi contre "partenariat strategique" de toute sorte?

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